Vi öste sand

Frida kom hem för någon timme sedan från sitt frukostpass, lagom till jag vaknade, och har nu gått för att få sig lite sömn innan hennes kvällspass börjar vid sex. Tänkte under tiden passa på och dela med mig av ännu ett minne från vår gröna ungdom.

Läste nyss igenom mitt inlägg om vår karrär inom "Roliga timmen" och kom osökt att tänka på ytterligare ett framträdande vi har hunnit med. Jag tror vi gick i femman eller sexan, det var försommar och den beryktade "Färentuna-festivalen" som vår skola anordnade varje år, skulle precis gå av stapeln. Då jag var elevrådsordförande var det min uppgift att vara konfrencier denna dag, men jag hade lyckats få med mig Frida (otippat?) och vi stod alltså framme på scenen med våra stödord som vi skrivit kvällen innan, presenterade låtarna och försökte komma med någon smårolig kommentar då och då.

I alla fall så tyckte vi tydligen inte att detta räckte utan vi hade bestämt oss för att även vi skulle komma med ett litet bonusframträdande, så i halvtidspausen intar vi scenen med två andra, iklädda galonbyxor, topluvor och varsin hink och spade och framför Owe Thörnqvist's låt; Ösa sand. Hittade ingen video på låten men såhär går texten;

Kom i vår låda, kom så ska vi knåda
minnen och saker, bakelser och saker.
Hinkar vi tömde, spadar som vi glömde i sand.

Vi öste sand, vi var så ohyggligt små.
Vi öste sand, men vi var stygga ändå.
Oskar, Sune, jag och lilla Totte,
vi var kungar, släppte ej en kotte
in i vårt gäng om han ej var full i däng
att ösa sand, att ösa sand.

Där springer Anna, hon törs inte stanna.
Här kommer Lasse, vi knycker hanses kasse.
Han går och handlar, tappar smör och mandlar i sand.

Vi öste sand, vi byggde stugor och slott.
Vi öste sand, jag baka´ alltid nå´t gott
åt min lilla-syster och Agneta.
Dom var minst och måste alltså äta.
Och ej nog med det, dom måste tugga och le.
Vi öste sand, vi öste sand.

Där sitter Tage, han är kär i Lena,
och där sitter Lena, hon är kär i Oskar.
Och där sitter Oskar, han är kär i Oskar och sand.

Vi öste sand som om vi hade fått fnatt.
Vi öste sand så in i lådorna att
det kom beduiner från Sahara.
Sand-svängen där kunde inte klara
upp´et förstås. Därför värva´ dom oss
att ösa sand, att ösa sand.

Där sitter Tyra, hon får vara myra.
Andra termiter jobbar sen och sliter.
Vi gräver ner´na, så vi slipper se´na i sand.

Vi öste sand. Jag kommer särskilt ihåg,
vi öste sand i farbror bagarens tråg.
Sedan sprang vi hela långa raden
till herr Cuspis, tandläkar´n i staden.
En hygglig person som gav oss hög provision.
Vi öste sand, vi öste sand.

Samma år uppträdde några andra tjejer från vår klass till en poplåt med linnen på sig med texten; "This bitch bites." Jag vet inte om jag skulle slå eller applådera mig själv om jag fick åka tillbaka i tiden, men jag vet i alla fall att jag skulle ge nästan vad som helst för att få se en video med spektaklet. 


Kommentarer
Postat av: sanna

hahahah de var tider de,,, ville vara säga att veronica wahlquist har allt på film så ditt problem e nu löst,

har ni de bra annars??? kram sanna

2009-10-24 @ 20:16:15
Postat av: T

haha det ante mig att Veronica skulle sitta inne med en film på det hela! Vi har det jättebra:) allt bra med dig? kramkram

2009-10-24 @ 21:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0