We are the vikings

Jag vet inte om jag ska vara stolt eller håna Fridas entusiasm över den icke existerande snön. Tror jag väljer det förstnämnda. Själv har även jag pratat om viljan att vara en äkta viking idag. Var hemma hos pappa och Alexandra på middag och lagom vid hemgång tog vi en taxi hem då det faktiskt var -15 (!) här och 30 cm snö. Pratade med taxi-chauffören och berättade att jag egentligen bodde på Irland nu och att det skulle vara så härligt att kunna berätta om vädret som nu råder. Att jag försöker intala irländarna att jag faktiskt ÄR viking. De har varit lite skeptiska till det hela när jag har försökt förrut. Vissa irländare man stöter på, som man berättar att man är svensk till, brukar med exalterad röst fråga mig om vi inte har det kallt i Sverige vid den här tidpunkten och jag har då svarat att det är runt 0 grader. De ser då mycket besvikna ut och liksom vänder sig om för att försöka hitta en mer intressant person att prata med varpå jag utan framgång försöker bibehålla deras intresse genom att skrika efter dem; "Men det KAN självklart bli mycket kallare. Och i norra Sverige, DÄR blir det kallt ska ni veta!"

Men NU! Jösses. Nu när det minsann är mellan -15 och -30 i landet... De kommer samlas runt mig som små barn runt en sagoberättare när jag berättar om situationen i Sverige. Utbrista i samfälliga "aaah's" och "oooh's" när jag illustrerar hur jag kämpat mig fram i snöstormen och närapå förfrusit när jag var tvungen att ge mig ut på jakt efter föda (100 meter upp till Coop, men det behöver inte de veta). Jag ska berätta om hur jag vadat fram med snö upp till midjan och stundtals fruktat för mitt liv, och de ska hurra och hylla mig som en äkta vikingahövding! Jag funderar även starkt på att ta några bilder när jag iklädd pälsmössa och lovikavantar klubbar en säl eller rider på en isbjörn.

Jag tror att både jag och Frida har ett behov av att bli bekräftade som vikingar. På något sätt känns det hela inte så hälsosamt....



Kommentarer
Postat av: jimmy

Hahahaha så jävla sjuk fantasi;)

2009-12-19 @ 15:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0