Hjälp bitte

Nu kära vänner, familj och diverse randoms skulle jag behöva lite hjälp. I fredags var jag lite seriös och handlade mat för att göra en thai-gryta med grön curry och grönsaker. Var av någon outgrundlig anledning fullt inställd på att ha vitkål i denna gryta och gick igenom tre affärer innan jag slutligen fann vad jag ville ha på en ställning utanför den mycket mystiska butiken "Polski Sklep" (där förövrigt Frida fullkomligt vägrar handla saker trots de mycket överkomliga priserna). Redan här börjar problemet. "Klotet", som jag har valt att kalla det, ligger ovanför huvudhöjd på mig och jag måste ställa mig på tå för att nå det. Greppar tag om det gröna klotet och försöker lyfta ner det. Jag hade dock misskalkylerat Klotets tyngd och mina armars obefintliga muskelmassa och tappar därför Klotet som snabbt rullar iväg längs gatan och jag får jaga efter som en annan bollkalle. Ni vet den mycket osmickrande positionen när man springer halvhukandes med armarna riktade mot föremålet som envist rullar undan fingrarna. Får i alla fall tag på det, betalar och påbörjar den långa vägen med med vad om känns om ett bowlingklot under armen. (Ja, under armen. Påsen var för klen för att jag skulle kunna bära det normalt). Väl hemma lagar jag mat. Mycket mat. Och använder hur mycket vitkål som helst. Jag skär och skär, men Klotet tycks inte bli mindre. Jag har även haft den till sallad och erbjudit Frida att äta av den, men det tar ju aldrig slut. Och jag tänker absolut inte låta den förgås efter alla strapatser jag haft att få hem den.

Så nu skulle jag vilja att ni tipsar om era bästa recept med vitkål så jag får slut på den jäkeln. Bäst tips belönas med ett tack-vykort från den gröna ön.

"Klotet" i skrivande stund. Titta hur stort det är fortfarande. Mutant-grönsak. Jag tror jag ska sluta handla på Polski Sklep.


Kommentarer
Postat av: Denise

Utav nagon outgrundlig anledning verkar min lilla hjarna inte inse vad detta "monster" till gronsak (?) kan ha nagon med dieten att gora. Vad gor man med en sadan, pizzasallad?

2010-01-25 @ 19:46:12
Postat av: BZ

Hej Tessan här kommer ett tips från en okunnig kock Strimla kålen och lägg den i en marinad och förvandla den till en pizasallad passar det inte din kompis får du väl bjuda dina värdinnor på en lagom nyttig måltid

2010-01-25 @ 20:12:39
URL: http://notthefirst.blogg.se/
Postat av: Äppelhagen

Cole Slaw

Finstrimla kålen häll över kokande vatten någon minut häll av och häll över kallt vatten. Skala och riv moroten. Blanda dem med crème fraiche / gräddfil, majonnäs, fransk senap och salt o peppar. Låt salladen stå i kyl någon timme.

Ihop med en nygrillad BIFF så kommer kålen snabbt att ta slut ;-))hihihihi



2010-01-25 @ 21:17:07
URL: http://notthefirst.blogg.se/
Postat av: Denise

Biff har man val inte rad med?? Men resten lat gott!

2010-01-25 @ 22:44:39
Postat av: Pappa

Man hör ju på namnet att det är en polsk jättegrönsak. ett klot flera klotski!

2010-01-31 @ 17:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0