"Would you like some more tea, mr Clinton?"


Solen skiner i Dublin och det hänger en falsk vårkänsla i luften. Hade jag inte vetat bättre skulle jag tro att det var påsk som var på ingång och inte julafton. Kom precis hem efter dagens första arbetsintervju av två inbokade. Denna gång var det ett hotell som jag sökte anställning på över internet och jag visste inte egentligen mer om det än var det låg och gick dit glad i hågen. Lite bakgrundsfakta till er är att jag i somras praktiserade på restaurang Kungsholmen, och dessa två veckor kan jag ha fått att låta som ett år på mitt CV. Jag menar, jag tänkte ju ändå inte söka till några fancy ställen. Kliver in genom de stora portarna, möts genast av en portier som öppnar dem åt mig samt ett "Goodmorning miss, what can I help you with?" och förstår på en gång att detta inte riktigt är vad jag väntat mig. Inredningen andas verkligen exklusivt hotell och människorna rör sig på ett sätt som inte vi vanliga gör. Får slå mig ner i "te-rummet" bland läderfåtöljer, buketter med färska blommor större än mig själv och klassisk musik strömmar från dolda högtalare. Blir sedan upphämtad av en äldre dam som för mig en labyrintartad väg till ett litet kontor där vi sätter oss på varsin sida av ett skrivbord. Själva intervjun går bra, det är mest damen som pratar och jag sitter och försöker se ut som någon man vill anställa och berättar lite om mig själv. Började slappna av lite och kände att det här kommer nog gå bra tills hon sade;

-Jo, det här är ju ett femstjärnigt hotell, så vi förväntar oss en hel del från vår personal. Som du kanske förstår har vi en del VIP-gäster.

Tydligen är det här hotellet ägt av U2, eller i alla fall Bono, och här bor ofta diverse artister när de har spelningar i Dublin. Även USA's ex-president Clinton gillar att bo här när han är på besök i Dublin(!!). Sedan fortsatte hon; "Jo vi vill ju att alla som söker det här jobbet ska provjobba, så kan du komma hit imorgon kl 17 och göra det?"

Så nu kära läsare, ska jag, som jobbat på restaurang i 2 veckor och aldrig ens serverat vin, provjobba på ett femstjärnigt hotell där rocktjärnor och ex-presidenter brukar glida omkring.

 Någon som kan lära mig att öppna en vinflaska....?

Kommentarer
Postat av: BZ

Det verkar vågat men skam den som ger sig.Köp en sabel och hugg av halsen på pavan med motiveringen att så gör vi i adliga familjer i Sverige.Du behöver inte ta med betyget till nästa ev.arbetsbivare

2009-11-20 @ 22:31:27
URL: http://Notthefirst.blögg.se
Postat av: moster

Har Du jobbat på Kungsholmen - klarar Du allt!

Titta hur de andra gör.. så kommer det att gå jättebra. Kram Moster

2009-11-21 @ 18:15:51
Postat av: KV

HAHA! Lycka till kära du, de kmr gå galant! Försök undvika att spilla vin på gästerna och sätta tallriken i knät, ja prova... inte så lyckat..

2009-11-22 @ 11:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0